maandag 10 september 2012

Dag 12-13 van het F-nestje!


 
Goooooooooooooooooooooooooooooooodmorning,
 
Joehoe, wat was het een verrassing zaterdag, toen Foppe met Liza aan het knuffelen was,  en ik natuurlijk ook even moest kroelen..... ennnnnnnnnnnn 't manneke mij ineens aankeek!
 
Ik begon van blijdschap te juichen en de andere snuitertjes joekelden met mij mee, al wisten ze niet waarom ;-)
 
De hele dag bleven wij natuurlijk ook bij de andere kleintjes kijken of wij niets over het hoofd zagen en er al meer oogjes open waren, maar dit was niet het geval. Foppe was echt de eerste van het F-nestje die de wijde wereld in keek!
 
Op zondag was ik al vroeg uit de veren want ik hoorde het moedertje. Wat wordt je dan toch blij begroet. Dat maakt het vroege tijdstip weer helemaal goed!
 
Ik was de bakjes met eten aan het vullen, toen hoorde ik gepiep uit de werpkist.....wat zou dat nou toch zijn?? Fadiem jr. voelde ineens zijn pootjes onder zijn lijfje en begon te waggelen door de kist en piepte volop van opwinding. Het was zo lachwekkend!
 
 


 
Op zondag hadden ook Fadiem jr en Florien de oogjes open....de andere 2 hebben nog geen haast en zullen ons vast vandaag of morgen ineens aankijken.
Florien had eerst nog maar het rechter oogje open, maar 's avonds ook het het linker.

Je ziet nu nog een blauwe waas over de oogjes, maar deze trekt vanzelf weg....vanaf een dag of 17 kunnen de pupjes pas echt zien. Ook gaan de kleintjes vanaf deze periode horen en zie je de hangoortjes groeien en aan de binnenkant open gaan.
 

 
De afgelopen 2 weken waren de pupjes 100 % afhankelijk van Lobke. De oortjes en oogjes zaten dicht en zelfs voor het ontlasten (van de urine en het hoopje) hielp Lobke de kleintjes, door ze op de buik te likken.
 
 
Het allerbelangrijkste was de gewichtstoename van de pupjes, en gelukkig hebben wij ons daar geen moment zorgen om hoeven te maken met deze kleine hongerwolfjes!
 
Door op de foto te klikken vergoot de tabel.
 
 
 In deze periode zochten de pupjes helemaal geen sociaal contact met de omgeving of mensen. Ze waren zich nog nergens van bewust.....de werpkist leek voor hen, op het huisje in de buik van hun moedertje.
 
 Toch vond ik het wel belangrijk om de pupjes van tijd tot tijd even op te pakken en te knuffelen (altijd wel met schone handen natuurlijk) Voor mijn gevoel zullen de kleintjes hierdoor later veel minder angstig en beter stressbestendig zijn!
 

Fenna, zo relaxed en vertederend.......
 
 
 
Bij de eerste kennismaking mogen de aanstaande baasjes de pupjes nog niet aanraken en vasthouden....hiervoor zijn ze nog veel te kwetsbaar. Ze zijn nog niet beschermd tegen zoveel invloeden van buiten af.
 
 
De aankomende tijd gaat het F-nestje elkaar en de omgeving ontdekken en is er duidelijk een flinke overgangsfase. Voor de ontwikkeling komt er een heel belangrijke periode aan. Natuurlijk houdt het weblog jullie zo goed mogelijk op de hoogte.
 
Een hele fijne week toegewenst en tot een volgend berichtje!!!
 
Maandagmorgengroetjes van Aliene & co
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten